55+

Vijftien jaar Telefooncirkel Welzijn Bloemendaal

Foto: aangeleverd

Al 15 jaar lang gaat ’s ochtends om stipt 9 uur de telefoon bij mevrouw De Roos. Dan belt namelijk de kantoorvrijwilliger van Welzijn Bloemendaal. Dat is nooit een heel lang gesprek want mevrouw De Roos moet op haar beurt de volgende bellen en dat gaat nog 8 keer zo door.

Iedere ochtend rond 9.00 uur, óók in de weekenden en op feestdagen, wordt de deelnemer die bovenaan de lijst staat bij de telefooncirkel gebeld door een vrijwilliger. Deze deelnemer belt vervolgens nummer twee op de lijst, deze belt weer naar de volgende. De laatste deelnemer belt tenslotte weer naar de vrijwilliger, als dat goed gaat is de (telefoon)cirkel weer rond!

Deze telefooncirkel wordt gecoördineerd vanuit Welzijn Bloemendaal en bestaat dit jaar 15 jaar. Verantwoordelijk cliëntondersteuner Merlin Lommerse legt uit: ‘een telefooncirkel bestaat uit maximaal 10 personen, die elkaar iedere dag op een vast tijdstip bellen. Mocht er bij het bellen geen reactie komen dan wordt dat direct aan ons doorgegeven. Er wordt dan aan de contactpersoon gevraagd om even langs te gaan om te kijken of alles goed gaat of er gaat iemand van Welzijn Bloemendaal naar toe’. Het komt volgens Lommerse gelukkig niet vaak maar toch wel een aantal keren per jaar voor dat de cirkel onderbroken wordt en er actie nodig is.

Vorige week werd de cirkel niet telefonisch gestart maar in persoon door onze burgervader Elbert Roest. Samen met Merlin belde hij aan bij mevrouw Roos. Zij is namelijk deelnemer van het eerste uur en kreeg vanwege het derde lustrum een zonnige bos bloemen aangeboden. Mevrouw wilde ook best een praatje maken maar natuurlijk niet voordat ze de volgende in de cirkel had gebeld. Desgevraagd liet zij weten dat het dagelijkse telefonische contact en een praatje haar rust en zekerheid geven: ‘Vooral nu ik alleen woon en moeilijk de deur uitkom geeft het mij een goed gevoel als iemand regelmatig informeert of alles in orde is’. Hoewel het dus niet vaak voorkomt dat de volgende niet opneemt was dat vorige week toevallig wel het geval bij mevrouw De Roos. Ze belde onverwijld met Welzijn Bloemendaal en er bleek ook daadwerkelijk iets aan de hand. ‘Deze mevrouw is zelfs door de ambulance opgehaald’, aldus De Roos, die daarom het belang van de telefooncirkel graag onder de aandacht brengt.

Ook Johan van Buren, directeur van Welzijn Bloemendaal, is aanwezig. Op de vraag of de telefooncirkel nog wel bestaansrecht heeft in deze tijd van de mobiele telefoon, internet en allerlei technisch snufjes antwoord hij heel resoluut: ‘ja hoor, zeker alleenstaanden vinden het gewoon een heel prettig begin van de dag. Even een kort praatje maar ook de zekerheid dat er iemand komt als er niet wordt opgenomen, geeft mensen een gerust gevoel’. Belangstellenden voor de telefooncirkel kunnen contact opnemen met Welzijn Bloemendaal.

Openingsfoto:

Mevrouw De Roos is blij verrast met de bloemen en het bezoek van Burgemeester Roest en Merlin Lommerse in verband met het 15 jarig bestaan van de telefooncirkel.

Cookieinstellingen