Huishoudbeurs: hoe je het ook wendt of keert, ’t blijft een vrouwendingetje!

Foto: Wim Meijer

Het heeft helemaal niet te maken met etikettering. Het is gewoon niet anders: de Huishoudbeurs is een ‘vrouwendingetje’. Dat was ’t in 1920 toen het nog ‘Damesbeurs’ heette, en dat was ’t in 2019 toen nog altijd 92 procent van de bezoekers vrouw was. En dit jaar… zal ’t niet anders zijn!

(tekst: Wim Meijer)

Natuurlijk, we zijn in de laatste 75 jaar hartstikke modern geworden, en de rol van de vrouw is sinds 1920 compleet veranderd, maar toch… één ding is nog altijd hetzelfde: de Huishoudbeurs. Want ook bij deze vijfenzeventigste editie kunnen we er niet omheen dat het puur een vrouwenfeestje is, waar van emancipatie geen spoor te ontdekken valt.

Vandaag ging de Huishoudbeurs weer van start: de altijd weer super succesvolle beurs, die zich helemaal richt op nieuwe trends op het gebied van mode, verzorging, vrije tijd, wonen en culinaire nieuwtjes. Ieder jaar opnieuw is de Huishoudbeurs goed voor ongeveer een kwart miljoen bezoekers, of liever gezegd bezoekSTERS. De praktijk is namelijk dat slechts één op de tien bezoekers een man is, die in de meeste gevallen ook nog een keer niet helemaal op basis van eigen motivatie is meegekomen.Mannencafé
Ooit, en dan praat ik over 2014, werd geprobeerd om de mannen te motiveren voor de Huishoudbeurs door het in het leven roepen van een Mannencafé. De gedachte: Terwijl de vrouwen aan het shoppen zijn wordt manlief in het Mannencafé geplaatst achter een pilsje en een krant.

Leuk bedacht, maar… het werkte niet! Ik mocht het aan de lijve ondervinden toen ik dat jaar achter mijn dochter aansjokte en met een schuine blik bij het Mannencafé naar binnen keek. Er was geen man te bekennen. Logisch, want die enkele man die meegaat naar de Huishoudbeurs blijkt een functie te hebben. De meeste mannen maken zich namelijk nuttig met het dragen van de plastic tasjes met talloze proefmonstertjes die vrouwlief heeft gescoord. Daarbij blijkt dat hij aan het eind van de dag ook vaak de persoon is die de auto met vrouw en vriendinnen weer naar huis mag rijden. En dat laat zich niet combineren met een bezoek aan het Mannencafé.We gaan nog niet naar huis!
Cijfers van de afgelopen jaren vertellen dat de bezoekers gemiddeld 6 uur lang op de beurs blijven. Ik moet bekennen: Dat heb ik nooit getrokken! Maar daar ben ik dan ook een man voor. Maar als ik zo om me heen keek (die ene, en ook meteen allerlaatste keer) was ik een van de weinigen die dat niet trok, want het voltallige vrouwvolk op de beurs straalde maar één boodschap uit: “We gaan nog niet naar huis, nog lange niet!”

Natuurlijk, ik kan er nu wel een beetje cynisch over zitten doen, maar de realiteit is gewoon dat de Huishoudbeurs na 75 jaar toch nog steeds goed is voor een dikke 200.000 bezoekers, en daarmee mag je het fenomeen toch best succesvol noemen. En voor al die dames (sorry heren, ik ga even aan u voorbij) blijft het ook niet met keukenprimeurtjes, geurtjes, mode en seks-stimulerende attributen (toch wel iets veranderd in die 75 jaar) maar komt men ook voor allerlei optredens van min of meer bekende Nederlanders.
Wil je het zelf meemaken? Vanaf vandaag heb je dik een week de tijd, om precies te zijn tot en met zondag 1 maart.

Dochter Annika op de Huishoudbeurs van 2014 overgeleverd aan de nieuwste trends op het gebied van kapsels.

Ikzelf heb op het gebied van Huishoudbeurs twee referenties. Dat ene bezoek, nu 6 jaar geleden, samen met mijn dochter, die ik zelden zo lekker relaxed zag als op die dag, en de editie van 1953, mijn eigen geboortejaar.
Goh, wat kan er veel veranderen gedurende een mensenleven, en dat terwijl in de basis toch veel hetzelfde blijkt te blijven.