Dutch Grand Prix presenteert mobiliteitsplan

Foto:

De organisatoren van de Dutch Grand Prix hebben afgelopen vrijdagmiddag het mobiliteitsplan gepresenteerd rond de Formule 1 op het Circuit Zandvoort en wat moet gaan dienen om de bezoekers naar het evenement te leiden. Eerder deze maand hebben journalisten en mensen die werkzaam zijn in de media al een korte uitleg gekregen over het op handen zijnde plan, bij  de stand van zaken over de verbouwing op het Zandvoortse circuit.

(bron: NH Nieuws)

Hoofddorp
In het mobiliteitsplan van de Dutch Garnd Prix is Hoofddorp één van de plaatsen waar een zogenaamde Park & Bike-locatie gaat komen. Op dit punt kunnen bezoekers die met de auto komen daar de auto parkeren en verder rijden met de fiets. In Hoofddorp zullen 3250 plaatsen beschikbaar zijn voor bezoekers die met de auto en vervolgens per fiets naar het Circuit Zandvoort gaan.

Omliggende plaatsen
In het 75 pagina’s tellende document staat hoe de organisatie van de Grand Prix denkt Zandvoort en de omliggende plaatsen bereikbaar te houden tijdens het race-evenement op 1, 2 en 3 mei 2020. De gemeente Zandvoort en de hulpdiensten moeten nog hun goedkeuring geven aan de plannen.

Honderdduizend bezoekers
De organisatoren verwachten voor het evenement per dag 104.000 bezoekers. Daarnaast zijn er nog enkele duizenden medewerkers die naar het circuit komen en denkt de Dutch Grand Prix dat dagelijks 7.500 ‘gelukszoekers’ naar het circuit komen, die zonder kaartje toch een glimp zullen proberen op te vangen van het autosportspektakel.

Uurtje fietsen
In het mobiliteitsplan wat de Dutch Grand Prix heeft opgesteld verwachten de organisatoren dat veel bezoekers naast de trein, ook op de fiets zullen komen. Bij de daarvoor speciale Park & Bike-locaties kunnen racefans hun auto parkeren en vervolgens overstappen op de fiets.

Locaties
Naast Hoofddorp komt er een locatie bij de stranden van IJmuiden wat plaats biedt voor ongeveer 2.300 auto’s. Ook in Noordwijk komt een Park & Bike-locatie waar naar schatting zo’n 500 plaatsen beschikbaar zijn. Wie met de fiets komt, moet rekening houden met een uur reistijd. Dat heeft te maken dat onder meer de Waterleiding- en Kennemerduinen in de voorlopige plannen mogelijk op slot gaan.

Fietsenstallingen
In Zandvoort komen fietsenstallingen voor in totaal 40.500 fietsen. Automobilisten kunnen zelf hun eigen fiets meenemen of een (elektrische) fiets vooraf huren. In Zandvoort zullen geen extra oplaadpunten zijn.

Met de auto
De bezoekers die toch met de auto willen komen, zullen volgens de organisatoren van de Dutch Grand Prix Zandvoort niet gaan bereiken. De overheidsdiensten die toezicht hebben op de twee toegangswegen naar het dorp, zullen deze af sluiten bij de rotonde Brouwerskolkje en bij Nieuw Unicum.

Parkeerterreinen
Voor automobilisten en motorrijders zijn speciale parkeerterreinen in recreatiegebied Spaarnwoude (8.000 parkeerplaatsen) en bij Hoofddorp (3.000). Vanaf deze plaatsen rijden er pendelbussen naar het circuit. De organisatoren verwachten vooral op vrijdag het meeste verkeer.

Vignet
Voor inwoners en ondernemers uit Zandvoort, Bentveld en Aerdenhout is een speciaal vignet waarmee ze toch nog naar hun huis of werk kunnen komen. Verder is er een sleepdienst aanwezig om wild parkeren te voorkomen. Taxidienst Uber mag Zandvoort niet in, wel lokale taxibedrijven.

 

0