Burgerinitiatief Korte Kleverlaan & Omgeving, biedt Bl’daalse wethouder Henk Wijkhuisen (D66) Pleitschrift aan

Foto: Charles Duijff

Namens het Burgerinitiatief Korte Kleverlaan & Omgeving, boden Eveline van Rossum-van Haastert en Brent Kooreman de Bloemendaalse wethouder Henk Wijkhuisen (D66) donderdagmiddag 17 september een Pleitschrift aan.

Deze pleitnota gaat over het verkeersgevaar langs de krappe Korte Kleverlaan en hoe dit gevaar terug te dringen. De Pleitnota is ontstaan in een krachtenveld dat enerzijds vraagt de hele bebouwde kom tussen de spoorwegovergang Kleverlaan en de Mollaan onder 30Km/u regiem te brengen, en anderzijds de ongerustheid bij bewoners over de stijging van het aantal verkeersslachtoffers in Nederland én vooral wat ze beleven rond de Korte Kleverlaan.Wethouder Wijkhuisen beheert de volgende portefeuille:

  • Omgevingsbeleid (inclusief invoering Omgevingswet en projecten)
  • Mobiliteit, verkeer en wegbeheer
  • Energietransitie, duurzaamheid en milieu
  • Onderhoud en reiniging openbare ruimte, natuur en groenvoorziening
  • Water(wegen) en riolering
  • Monumenten
  • Speelvoorzieningen
  • Vitaal VogelenzangZwakste schakel:

De Korte Kleverlaan is de zwakste schakel van de Randweg richting Bloemendaal en Santpoort Zuid. Toen Bloemendaal rond de eeuwwisseling haar Verkeerscirculatieplan uitvoerde, was het gebruikelijk zulke routes over de hele lengte ‘op te rekken’ naar 50 km/uur.

Met het nu oplopende aantal verkeersslachtoffers lijkt deze aanpak achterhaald. Er tekent zich een omslag af. Op tal van plekken of zones met te veel conflicten probeert men de situatie veilig en kindvriendelijk te maken. Dat gebeurt niet langer meer met borden die over het hoofd worden gezien.

In de Haarlemmermeer heeft men al ervaring opgedaan met het ’terugbouwen’ van stukjes zgn. GOW50 (Gebieds Ontsluitings Weg 50Km/u) naar GOW30.

Vanuit het dagelijks gevoelde verkeersgevaar zoals op de Korte Kleverlaan ontstond voor het schoolhek van de BSV het Burgerinitiatief  ‘Comité Korte Kleverlaan & Omgeving’. Al snel vonden de ouders via-via de nabij wonende Boudewijn Bach, gepensioneerde docent Verkeerskunde Technische Universiteit Delft, die hen wilde gidsen. Zo kon hij recente wensen van ouders uitwerken tot ‘vernieuwende’, eigentijdse verkeersoplossingen in de herdruk van de ‘Gereedschapskist Stedenbouw, Verkeer, Verblijven’.

Oplossingen voor Bloemendaal:

De oplossingen voor Bloemendaal zijn online te raadplegen via  https://books.bk.tudelft.nl/index.php/press/catalog/book/755

Het Burgerinitiatief raadpleegde – net voor Covid-19 – bijna honderd verontruste ouders en bewoners tijdens een hearing in De Rijp.

Hieruit ontstond het pleitschrift dat als betaalbaar en snel ‘laaghangend fruit’ voorstelt de Korte Kleverlaan direct on te bouwen naar GOW30 door de zebra bij de Verbindingsweg en bij het Blekerspad op te hogen tot een 30Km/u maatregel. Tussen die zebra’s kan naar Amsterdams voorbeeld dan een ±1,20m. brede, bolle middenberm van Belgische keien voorkomen dat onverwachte auto’s fietsers snijden in de onoverzichtelijke bocht. Die bolle keien middenberm kan door nooddiensten worden bereden om vertraging te voorkomen.Die bocht is een stukje historisch erfgoed. De Korte Kleverlaan volgt hier het tramtracé van Lijn 2 naar het eindpunt. Trampassagiers waren eens de klanten van De Rusthoek, nu het restaurant Vooges.Het Burgerinitiatief kijkt ook verder en naar de lange termijn. Het hooghangend fruit ziet zij als tweede fase na een gedegen studie door de volgende raad. In hoofdlijnen denken deze burgers aan verkleining van het rijoppervlak van gevaarlijke kruisingen en naar vergroting van de 30km gebieden. Daarin past het initiatief in de hernieuwde oproep om de woonomgeving niet meer in te richten vanuit snel komen en gaan, maar vanuit woongenot, ontmoeten van de medemens en veilige zelfstandige ontplooiing van kinderen op weg naar hun school. Het Burgerinitiatief staat niet alleen.

Marco te Brömmelstroet, de ‘fietsprofessor’ aan de UvA bepleit maatschappelijk onderbouwd de wending in de stadsontwikkeling en verkeersinrichting die het Burgerinitiatief aanbiedt aan de wethouder. In zijn boek citeert hij een oud wethouder uit Amsterdam die zich er nu, als directeur van het CROW, over verbaasd dat de richtlijnen van zijn instituut niet als opstapje dienen voor denken en politiek gedurfde oplossingen, maar als domweg te volgen wettelijke voorschriften. (Thalia Verkade & Marco te Brömmelstroet; Het recht van de Snelste; Uitgave De Correspondent).

Historisch én ruimtelijk wijkt de Korte Kleverlaan af van andere GOW’s in Bloemendaal. Hier ontstond een tramboog net voor het eindpunt van Lijn 2: Station Haarlem-Bloemendaal. Die boog is fraai, de kromming is stedenbouwkundig vrij uniek, maar verkeerskundig onoverzichtelijk en daarmee “structureel onveilig”. Dit probleem wordt versterkt door de relatief hoge bebouwingsdichtheid en de vele kruisende langzaamverkeerroutes ter plaatse.

De Pleitnota onderscheidt “Hoog & Laaghangend Fruit”.

Het Burgerinitiatief hoopt op snelle uitvoering van betaalbare maatregelen die meteen de verkeersveiligheid verhogen. Inzicht in de kostenplaatjes van de verschillende visies in de Pleitnota verhoogt bij de insprekers de maatschappelijke acceptatie van invoering, dàn wel afwijzing van (een deel van) hun voorstellen. De pleitnota wijst naar de kansen van nog niet in CROW-richtlijnen of in het Programma DUURZAAM VEILG opgenomen zgn. GOW30-maatregelen. De nota pleit voor de aanleg in de Korte Kleverlaan voor een –door spoeddiensten te overrijden– middenberm zoals in de Van Hallstraat te Amsterdam en verder voor de ombouw naar een GOW30 zoals in de Haarlemmermeer.

Het Burgerinitiatief pleit als 1e fase voor:

1e Instellen GOW30 tussen de Kleverlaan en de Bloemendaalseweg

2e Nabij de bibliotheek aanleg van overrijdbare (à la Van Hallstraat) middenberm

3e Ombouw van de zeba’s tot 30Km maatregelen

4e Omdraaien van de rijrichting ‘uitrit’ Bispinckpark naar ‘inrit’ Bispinckpark bij de bibliotheek.In een volgende fase én in een groter verband, pleit het Burgerinitiatief voor ’temmen’ van te hoge rijsnelheid motorvoertuigen en ‘ontmoedigen’ van overbodige autoritten door zgn. LangzaamRijdenGaatSneller (zie bureau Goudappel: LarGaS) maatregelen op omringende kruisingen en beter uitwerken van ZONE30 dan een toegangsdrempel en wat borden.

Cookieinstellingen