Haarlemse mug Eric Timmermans ‘steekt’ veel energie in het organiseren van geweldige jazzconcerten: vrijdag 23 maart a.s. met o.a. drummer John Engels

Foto: Charles Duijff

‘Haarlem staat als vanouds bekend als stad met vele Jazz-liefhebbers’ vertelt Eric. Hoog tijd dat Haarlemmers de ‘formule van Zandvoort’ in hun eigen woonplaats gaan ontdekken vind ik !  Zestien jaar geleden namelijk startte Eric Timmermans in de Theater de Krocht in Zandvoort met het organiseren van kwalitatief hoogwaardige jazzconcerten. Eric doet dat nog altijd van september tot en met mei/juni. Prominente musici als drummer-vibrafonist Frits Landesbergen, pianist Cor Bakker en vocalisten als zangeres Madeline Bell, Greetje Kauffeld en vele anderen traden daar al op. Bijzonder is dat Eric zelf als contrabassist meespeelt met de gevarieerde ensembles die hij uitnodigt.

Sedert september 2017 en tot en met mei/juni 2018 dus ook maandelijks in Haarlem! 

Ik bezocht Eric Timmermans bij hem thuis voor een persoonlijk interview. U treft ons gesprek hieronder aan. Met opzet start ik met de aankondiging van een fantastisch optreden aankomend weekend vrijdag de 23e maart in de Sociëteit Vereeniging Zijlweg 1 te Haarlem. Daar zijn nog enkele kaarten voor beschikbaar, dus haast u. U wilt deze getalenteerde persoonlijkheden toch niet missen beste Haarlemmers: Ik heb het dan over John Engels op drums, muzikaal bijgestaan door Jan Wessels – trompet, Rob van Bavel – piano en natuurlijk Eric Timmermans – contrabas. Eric en zijn ensemble-leden streven tijdens ieder concert naar een beschaafd volume, oordoppen dus overbodig… alleen maar genieten!

Ziezo, dan weet u dat vast. Lees beslist ook het interview, dan maakt u kennis met een muzikant die gepassioneerd leeft voor muziek en daarover ook duidelijk een mening heeft.

Interview

Waar stond je wieg Eric en uit wat voor gezin kom je?

Nabij de Amsterdamse buurt te Haarlem, om precies te zijn de Slachthuisbuurt in de Karolingenstraat. Vanwege de enorme woningnood woonden we bij opa in. Dat ging toen zo bij vele gezinnen. Mijn vader heeft een groot loodgietersbedrijf Timmermans gehad. Hij kocht een zaak in de Generaal Cronjestraat. Dat pand nam hij over van Albert Heijn, nog altijd te zien op de gevel.  Wij gingen daar vervolgens vlakbij wonen in de Holsteijnstraat.

Had je vader ook iets met muziek?

Hij speelde behoorlijk goed piano, maar had daar vanwege zijn drukke bedrijf nauwelijks tijd voor. De meeste muzikaliteit heb ik denk ik toch van mijn moeder geërfd. Zij speelde orgel bij een kerkkoor. Ik zat op de Montessorischool (HMS) te Haarlem en had daar het geluk muziekles te krijgen van mevrouw Fia Brackman, destijds een beroemd violiste en moeder van Bernd Brackman, een hele goeie concertpianist.  Er zaten bij mij in de klas eigenlijk vier jongens die allemaal de muziek zijn ingegaan dankzij een toch bijzondere muziekcultuur op die HMS. Ik noemde dus Bernd, echt een genie op zijn instrument, gitarist Wouter Planteijdt, die nu speelt bij Paul de Munnik en Frank Wisse, de ex van Caroline Tensen die later producer werd.

Heb jij zelf direct voor de contrabas gekozen?

Niet in de eerste plaats voor de contrabas, zelf koos ik eerst voor gitaar, maar al snel werd dat basgitaar. De ‘donkere’ basklanken trokken mij aan in de muziek die ik beluisterde. Ik zocht veel muziek zelf uit door veel te luisteren naar platen en daarbij mee te spelen. Luisterde heel veel naar muziek uit de jaren 70, Ekseption, Genesis, Uriah Heep en vele anderen.

Wat vond je van Jazz?

Dat leerde ik pas waarderen toen iemand me mensen als Oscar Peterson en Bill Evans liet horen. Ik kende dat helemaal niet. Dat vond ik helemaal te gek. Ik ging in een jazztrio spelen en ontmoette Ruud Brink. Die vroeg me niet voor grote concerten, maar ging me wel vragen voor lokale snabbels en daar heb ik zoveel van geleerd! Pop, Rock en disco ben ik naast jazzmuziek ook blijven spelen. Wat mij in muziek aantrekt is ‘Speel het maar goed‘. Of je nu Andre Hazesrepertoire speelt,  Frans Bauer, Pop of Jazz,  probeer het in alle gevallen goed te spelen. Door de jaren heb ik zo een enorme repertoirekennis opgebouwd.

Ligt je hart ook bij klassiek?

Twee jaar geleden speelde ik mee in een big-band en daar moet je natuurlijk ook a vu (direct van bladmuziek af) kunnen lezen. Dan ging heel goed, ik ben dat gewend en er zat een vrouw in de zaal die daar nogal van onder de indruk was. Zij speelde in een Symfonieorkest. Ik zei ja mevrouw een symfonieorkest dat is wel even wat anders. Dat heb ik nooit gedaan. Wel veel geluisterd, maar niet zelf gedaan. Ze wilde erg graag dat ik mee kwam spelen en bleef aandringen. Toen dacht ik waarom ga ik het eigenlijk niet gewoon doen? Het was het KLM-orkest. Daar werkt 40.000 man zoals je weet en deelnemers aan dat orkest hebben merendeel conservatorium gedaan, maar zijn (Eric lacht) zo verstandig geweest om bij de KLM te blijven werken. Ik ging meespelen met het gevoel ‘ik zie het allemaal wel’, maar inmiddels speel ik nu twee jaar mee en ben er 1e bassist geworden. Beethoven, Bach, Braams, het komt allemaal voorbij. Een hele andere manier van spelen dan ik gewend was, ik moest op de bas leren strijken en heb ook les genomen. In dat orkest spelen ook een paar mensen die zijn professional geweest, nu met pensioen, maar willen wel graag blijven spelen. Bijvoorbeeld uit het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daar zit ook een violist bij die speelt nu in het Heemsteeds Philharmonisch Orkest, een zeer goed amateur-orkest. Ik zit daar nu ook bij. Ze doen drie concerten per jaar, dus ik studeer me helemaal suf. Maar ik leer ervan!!…Het is een heel andere manier van muziek maken dan Pop of Jazz. Het concertgebouw ga ik niet meer halen, maar ik heb de afgelopen twee jaar best veel geleerd en progressie doorgemaakt. Maria Milstein, edisonwinnares: Ik werd onlangs ook gevraagd voor een concert bij een ander symfonieorkest waarbij violiste Maria Milstein soleerde. Een super-muzikante die haar optreden in dit orkest als betaalde repetitie beschouwde, omdat ze hetzelfde repertoire later in een prominent orkest moest spelen. Ik ben al best wat gewend als het om spelen met bekende musici gaat, maar wanneer je een dame als Maria Milstein hoort spelen, dan word je daar wel heel bescheiden van HEEL BESCHEIDEN kan ik je zeggen. Beethoven beschouw ik als een genie. Hij speelde op zevenjarige leeftijd muziek van Bach in 10 toonsoorten uit zijn hoofd. Ongekend.

Hoe kwam je uiteindelijk in het Jazz-circuit met zovele bekende musici terecht?

Via Lex Jasper leerde ik drummer Hans Beths kennen. Toen ik daar eenmaal mee had gespeeld gingen deuren open. Ik ben altijd keihard blijven studeren. Dat kost me geen moeite omdat ik het zo leuk vind om te doen.

Nu Jazz in Zandvoort en Haarlem, wie bepaalt het repertoire dat wordt gespeeld?

Dat bepalen de gasten die ik uitnodig. Ik conformeer me aan mijn gasten. Het publiek in Zandvoort zowel als in Haarlem laat zich graag verrassen.  Mensen hebben hun eigen smaak en dat moet je ook respecteren. Sinds ik ook klassieke muziek heb leren spelen waardeer ik steeds meer de akoestische manier van muziek maken, zonder versterkers en allerlei apparatuur om het zo hard mogelijk te laten klinken. Meer waardering voor harmonieën en de klankkleur van het instrument. Pianissimo als het pianissimo moet zijn. Nog even terug naar Maria Milstein. Toen zij begon te spelen werd ik daardoor zo gegrepen, dat ik mijn tranen nauwelijks kon bedwingen. Dat kan een artiest met zijn/haar instrument veroorzaken. Muziek is überhaupt pure emotie. De bezoekers van de concerten in Zandvoort en Haarlem luisteren naar een beschaafd geluidsvolume. Dankzij het netwerk dat ik heb opgebouwd slaag ik erin steeds weer unieke gasten uit te nodigen. Het aantal bezoekers mag nog wel iets beter. Haarlem Jazzstad daar komen zo’n 400.000 bezoekers op af. De meesten komen voor de gezelligheid en een biertje, maar je bent een enorme pessimist als je er van uitgaat dat toch ten minste 1% in Jazz geïnteresseerd moet zijn. De toegangsprijs is 15,- euro, ook geen schokkend bedrag, hoewel ik best begrijp dat voor sommigen dit ook een drempel kan zijn.

Eric Timmermans heeft me zoveel meer over zijn muziekleven verteld, over klassieke muziek, over genieën uit de muziekgeschiedenis, het is te veel om in een enkel artikel op beschrijven. Wat ik voor nu nog aan de lezers kwijt wil, is dat ik u beslist aanraad kennis te lomen maken met deze geweldige concerten, op zondag in Zandvoort en op Vrijdag in Haarlem. Hieronder treft u de link naar de relevante websites waarop de programmering.

O ja en Eric zet het ook zijn collega muzikanten betaald en geeft ze hun verdiende loon. Ha ha, nee niet wat u denkt, geen rancune. Eric heeft heeft ook een onderneming waarbij personen die een contant bedrag hebben ontvangen dit kunnen laten ‘verlonen’.  Eric zorgt dan voor de afdracht naar de fiscus en aan het eind van het jaar ontvangen zijn clienten een jaaropgave. Lees daarover meer op de website You Name it Verloningsservice

Hieronder de website links naar

Home

Jazz in Haarlem

Home

Jazz in Zandvoort

 

 

 

 

 

 

Cookieinstellingen