Exit interview met burgemeester Astrid Nienhuis. Op 2 april 2024 begint voor haar een nieuwe uitdaging

Foto: Charles Duijff

Op woensdagavond 17 januari 2018 werd mevrouw Astrid Nienhuis door de toenmalige commissaris van de Koning Johan Remkes beëdigd tot burgemeester van Heemstede. Op dinsdag 2 april 2024 begint voor haar een nieuwe uitdaging. In een openhartig interview vertelde ze over de afgelopen zes jaar en haar nieuwe betrekking in Utrecht.

Tekst en foto Charles Duijff

Hoe heeft u de afgelopen 6 jaar als burgermoeder beleefd ?

Het is een prachtige gemeente om burgemeester van te zijn, een ontzettend leuke organisatie met een goede sfeer en met leuke mensen.  Ik heb zoveel meegemaakt in het dorp met geweldig feestelijke- maar ook verdrietige momenten. Ik heb heel veel ontmoetingen gehad, en dat vind ik voor mij als burgemeester altijd een kers op de taart! Een aantal van die momenten was jij zelf ook bij.

Bestuurlijk gezien was het een beetje een rare periode eigenlijk. Ik begon in januari, en in maart waren er verkiezingen. Toen was er opeens een heel andere coalitie. Dat bracht wat spanningen in de verhoudingen.

Corona kwam al vrij snel en toen we corona gehad hadden kwam de oorlog in Oekraïne en vervolgens kregen we de migratiecrisis.  Een heel groot deel van mijn ambtsperiode heeft er er dus een crisis gespeeld. In coronatijd geprobeerd -en Ik hoop dat dat een beetje gelukt is- toch nog burgermoeder te zijn terwijl je maar binnen moest zitten. Je mocht het huis niet uit en kon  elkaar niet ontmoeten….

Dat was wel een uitdaging, maar dat wakkert ook creativiteit aan om te kijken hoe je dat kan doen hè, dus Ik heb natuurlijk die chats gehouden, waardoor we elkaar toch nog konden spreken.  Ik heb ook met een megafoon op straat gestaan, om zestigjarige gehuwden te feliciteren, want ik mocht niet naar binnen!  Dus ja, je wakkert wel wat creativiteit aan om daar als burgemeester toch nog invulling aan te geven.

Het was anders dan ik van tevoren gedacht had, maar crisis is natuurlijk niet te voorspellen.

Daarvoor was u ruim zes jaar burgemeester in Landsmeer. U kreeg ook te maken met een cultuurverandering. Hoe heeft u dat ervaren?

Landsmeer was mij natuurlijk inmiddels bekend, maar deze regio is mij ook bekend, omdat ik jarenlang in Santpoort-zuid heb gewoond. Het was iets van een omslag, maar dat geldt voor elke switch die je doet als burgemeester, want elke gemeente en ook elke organisatie heeft zo zijn eigen kenmerken en cultuur. Dat vergt ook aanpassing van de burgemeester.

Verschilt de Heemsteedse cultuur veel ten opzichte van Landsmeer?

Landsmeer is een veel kleinere organisatie, dus daar kon je net voor inwoners doen wat je moest doen zal ik maar zeggen. Deze organisatie is robuuster en heeft ook voor een deel samenwerking met de gemeente Bloemendaal, waardoor er iets meer ruimte ontstaat, dan wanneer je alles alleen zou doen. Heemstede Bloemendaal heeft dus voor een deel een gezamenlijke organisatie. Dan heb je wel iets meer tijd nodig om nieuwe dingen te doen.

De gemeente Heemstede was eigenlijk prima op orde toen ik kwam en met het nieuwe College in 2018 is er ook een trend in gang gezet om wel echt te gaan bouwen, iets vooruit te lopen, om niet alleen de gemeente te beheren maar ook echt te ontwikkelen!

Dus ik vind het wel heel bijzonder, dat juist in deze periode de afgelopen 6 jaar de gemeente van een beheergemeente naar een ontwikkelgemeente is veranderd, die echt proactief allerlei dingen oppakt die moeten gebeuren in het algemene belang van de inwoners.

Ten aanzien van huisvesting in Heemstede, zal het niet veel anders zijn dan in andere gemeenten.  U woont zelf in een ambtswoning. Blijft die bestaan?

Ja, volgens mij heeft de Raad besloten dat hij blijft beslaan en mijn opvolger gaat daar volgens mij ook wonen.

Geeft het voor u problemen dat u moet verhuizen?

Je weet van tevoren wanneer je in een ambtswoning komt te wonen, dat je bij beëindiging van het ambt moet verhuizen. Maar ja, het is inderdaad in deze woningmarkt wel een uitdaging om een nieuwe stek te vinden. Maar dat gaat me vast lukken!

U heeft een nieuwe betrekking gevonden in Utrecht. Daarover meer verderop in ons gesprek. Woont u nog steeds samen met uw twee zoons? (openingsfoto)

Ja die verhuizen natuurlijk gewoon met me mee. Ze zijn van plan om terwijl ze studeren nog bij mij te blijven wonen.  Eén studeert in de regio Utrecht en die moet nog 3 jaar en de ander studeert in Amsterdam maar werkt in Utrecht. Hij moet nog maar een jaar. Dat ene jaar is ook deels stage, dus het komt eigenlijk voor ons alle drie heel goed uit, dat we die kant uit gaan verhuizen.

De onlangs vastgestelde spreidingswet wat betreft opvang van asielzoekers en de gevolgen voor Heemstede . Zijn er al oplossingen voor?

Ik kijk even terug om dat goed te kunnen duiden. Het begon met de Oekraïne-oorlog, een crisis dossier van de burgemeester hè, dus in die fase hebben we heel snel de locatie Kerklaan ontwikkeld en we zijn heel snel naar de Prinsenhof gaan kijken. We hebben ook in de eerste maand al units gereserveerd, op zoek naar plekken waar die moeten komen.

Maar in ieder geval alvast gereserveerd, zodat we aan opvangopgaven konden voldoen. Maar die migratiecrisis kwam er natuurlijk snel achteraan hè, Wij hebben vrij snel voldaan aan de mogelijkheid voor opvang van Oekraïners, zowel wat betreft de mensen die we zelf als gemeente gehuisvest hadden, als die bij inwoners thuis konden worden gehuisvest.

Al sinds jaar en dag voldoen we al aan de huisvesting van statushouders. Dat gaat in een heel goed tempo. Daarvoor voldoen we gewoon aan onze opdracht en nu is er natuurlijk de groep van asielzoekers bijgekomen. Zeg maar vanaf ongeveer maart 2022 toen de Oekraïne oorlog uitbrak tot ongeveer juni/juli was het een crisisdossier van de burgemeester en daarna is het zo langzamerhand een wethoudersdossier geworden. Behalve de Oekraïners want die zijn formeel nog steeds van de burgemeester.

Maar je zag dat er steeds meer groepen waren die in woningnood zaten. Natuurlijk zoekt iedereen een woning, maar er zijn urgente groepen en minder urgente groepen en dit zijn de urgente groepen. Toen zijn we gaan kijken naar de Sportparklaan en de Kohnstammlaan, waar de units zijn neergezet en naar de Prinsenhof, die verbouwd wordt. Verder naar het onderkomen aan de Kerklaan dat ook verbouwd wordt.

Maar we zijn er nog niet, nu de spreidingswet er is en wij meer asielzoekers moeten gaan huisvesten. Dat zijn er bijna 200 (191 geloof ik uit mijn hoofd). Ook de opgave van statushouders is omhoog gegaan én wat we aan Oekraïners moeten huisvesten.

Wij hadden afgelopen periode al meer statushouders gehuisvest dan we formeel moesten, dus daar lopen we nog steeds goed In de pas. Maar nu die opgave omhoog is moeten we echt -en daar komt een strategie voor- zorgen dat we een beetje uit de crisisstand komen. De afgelopen tijd is zijn we al een beetje meer uit de crisisstand gekomen.

Dit is een langdurig probleem dat de gemeente de komende jaren moet tackelen. We moeten heel goed moet kijken waar dat kan. We zijn maar 9 km² dus daar moet je wel zorgvuldig mee omgaan, zeker ook als je kijkt naar andere ambities die er nog zijn om te realiseren.

Is er veel weerstand in de Heemsteedse samenleving?

Nou ja, Ik ga niet bij voorbaat uit van weerstand. Ik snap heel goed dat inwoners vragen hebben, omdat ze rondom locaties nog wel zorgen hebben.

Het gaat daarbij om opvang van statushouders en asielzoekers. Er zijn daaronder groepen die voor zover ik het kan inschatten maatschappelijk niet zoveel problemen veroorzaken. Het gaat juist om groepen die geen kans hebben op een verblijfsvergunning en -zoals we in het nieuws zien- bijvoorbeeld in Ter Apel de samenleving ernstig ontwrichten.

Dus je moet ook heel zorgvuldig je locatie inrichten en goede afspraken maken met het COA over hun verantwoordelijkheid om de openbare orde en de leefbaarheid ook in de gaten te houden.

Maar ik zou het er niet bij voorbaat van willen uitgaan -zeker niet als je kijkt hoe het bijvoorbeeld op het sportpark is gegaan- dat er dat er sprake zal zijn van overlast. Je moet vooral elkaar vinden en gewoon afwachten wat er komt.

Wij maken als gemeente daar goede afspraken over met het COA en blijven vooral in gesprek, zoals dat nu al gebeurt rondom de locatie op de Heemsteedse Dreef, waar 16 minderjarige asielzoekers gaan komen. Dat gesprek is dus nu al gaande. Hoe vinden we elkaar, welke rolverdeling is er en wat is de rol van omwonenden. Wat is de rol van het COA, wat is de rol van de gemeente en wat doet de politie.

Dus Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de afspraken die je maakt een gevoel van ‘in control’ geven, zodat als er iets gebeurt je daar adequaat op kan reageren.

Maar ik zou niet vanuit willen gaan dat die locaties bij voorbaat problemen veroorzaken.

Is er samenwerking met Bloemendaal, dat soortgelijke opdrachten krijgt mede gelet op de spreidingswet?

In de regio heeft iedere gemeente zo zijn verplichtingen en dat doen we ook regionaal hè, dat doen we niet alleen met Bloemendaal.

We doen dat met de 9 gemeenten van Haarlem tot en met Uitgeest en ja, je kan onderling natuurlijk ook afspraken met elkaar maken. Bijvoorbeeld: ‘Als de ene gemeente met betrekking tot groep A nou iets meer doet, dan doet de andere gemeente wat meer met groep B’

Het levert voor het COA ook voordelen op, als de asielzoekers niet in kleine plukjes over de hele regio gehuisvest worden. Daar zijn we In de regio over in gesprek.

Kreeg u in Heemstede te maken met bedreigingen?

Ik ben In Heemstede nooit bedreigd, tijdens mijn burgemeesterschap in Landsmeer wel een keer. Maar ik heb dat terecht niet zo serieus genomen, want tijdens een gesprek met de betrokkene bleken het eigenlijk alleen grote woorden te zijn.

En toen u officier van justitie was?

Toen ben ik wel een keer bedreigd.

Kunt u met zo’n gespannen situatie omgaan?

Je moet denk ik in deze tijd als publiek figuur, dat tel ik ook de officieren mee, als je in de frontlinie werkt wel weerbaar zijn. Je moet er in mijn beleving niet aan wennen dat mensen je niet helemaal netjes bejegenen.

Maar je moet er wel enigszins tegen kunnen en weer terugveren en ondertussen moet de groep die zich onheus gedraagt, die groep moet dat wel te horen krijgen!

Ik vraag het ook omdat In de IJmond recent heel heftige dingen gebeuren, zoals onlangs een schietpartij

Als het gaat om drugsproblematiek, dat vind ik wel wat anders. Hier hebben we natuurlijk ook een heftige discussie gehad over de Heemsteedse Dreef in de raad. Een tribune vol met mensen die dat echt niet wilden daar. Dat is geen bedreiging maar dat voelt wel ongemakkelijk.

Wordt er dan specifiek de burgemeester op aangekeken of het gehele gemeentebestuur?

Je hebt met zijn allen daarin een rol te spelen hè. Dus inwoners horen zich gewoon te gedragen, in weerwil van, ik snap de emoties rondom een onderwerp, maar op dat moment heb je de gelegenheid om in te spreken en als dat gebeurd is dan zit je op de tribune en ben je toeschouwer.

Vanuit zo’n hele groep inwoners kan er best wel een negatieve uitstraling uitgaan, die je wel heel erg ongemakkelijk kan laten voelen. Maar daar kan je allemaal wat aan doen. Je kunt zorgen dat inwoners niet overvallen worden door het dossier.

Je kunt goed met ze in gesprek. Je kunt zelf als politiek zorgen dat je een soort van middenrol speelt tussen de emotie van de groep en het dossier wat natuurlijk een zakelijk dossier is hè, de aankoop van een pand is een zakelijk dossier.

Als je daar als raadslid in de emotie een middenpositie in kiest, dan voelt men zich wel gehoord, maar blijft het wel iets zakelijker dan het publiek het ervaart. Dus ja, daar kun je ook nog een rol in spelen als voorzitter van zo’n vergadering.

Als commissievoorzitter, als raadslid, of ik als voorzitter van de raad, we kunnen daar ook een rol in spelen door iedereen op iets te wijzen, want dat is de manier waarop we er hierover met elkaar vergaderen.

Als je het hebt over Velsen, dan heb je het daar over een wat grotere drugsproblematiek, die ook voor een deel denk ik gekoppeld is aan het feit dat het Velsen een haven is, met alles daaromheen.

In Heemstede zullen er absoluut recreatief drugs gebruikt worden. Maar we hebben er eigenlijk niet zoveel voorbeelden van gehad.  De afgelopen 6 jaar heb ik ze niet in alle ernst gezien. Natuurlijk zijn er wel wat pandjes gesloten vanwege hennepkwekerijen. Maar ik heb het niet in die mate gezien, dat op basis daarvan sprake was van intimidatie van bestuurders of gevaarlijke omstandigheden.

Hoe is het met de boa’s en politie. Worden die lastiggevallen in hun werk?

Omdat de politie kampt met capaciteitsproblemen, zie je wel dat ze vaker een beroep doen op de boa’s om in bepaalde situaties te proberen een interventie te doen. Soms hebben ze daar bevoegdheden in, maar soms ook niet hè. Soms kunnen ze eigenlijk formeel niets, maar omdat ze daar zijn kunnen ze in ieder geval mensen aanspreken en zo natuurlijk wel wat betekenen. Je hoeft niet altijd bevoegdheden te hebben om het verschil te kunnen maken.

Recent heeft het college een bericht gemaakt voor de raad, waarin staat dat door de driehoek is besloten dat de boa’s geweldsbevoegdheid krijgen. Geweldsbevoegdheid en geweldsmiddelen zijn twee verschillende dingen. Middelen zijn natuurlijk de wapenstok en pepperspray.

Eigenlijk had dat best ook wel eerder gekund. De boa staat nu vaker In de frontlinie, moeten vaker situaties opvangen waar de politie niet altijd op tijd bij kan zijn. Dan is het wel fijn dat wanneer iemand een slaande beweging maakt, dat je hem kan afweren en als hij probeert weg te lopen dat je hem kan vastpakken. Daar gaat het eigenlijk om hè.

Dat boa’s vanaf nu als ze getraind en gecertificeerd zijn in dit soort situaties wel iemand vast mogen pakken, dat kan net even helpen!

Is dat voor fysiek forse heren makkelijker dan voor een dame die dit werk doet? Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen krachtige vrouwen zijn….

Misschien, maar ik ben wel heel blij dat er de afgelopen jaren dames bij zijn gekomen. Die waren er niet, er waren in Heemstede alleen maar mannelijke boa’s. Inmiddels zijn er 3 vrouwelijke boa’s bijgekomen en ja, mannen kunnen bij agressie wellicht makkelijker vastpakken, maar vrouwen die getraind zijn lukt dat ook en bovendien, vrouwen lokken vaak die agressie niet uit. Ik ben dus heel blij met hun komst.

We hebben het in het eerste interview hebben we het gehad over de Trias Politica, de scheiding der machten, de wetgevende, de uitvoerende en de rechtsprekende macht. Uw rol van officier van justitie vervulde u in de uitvoerende macht. De uitvoerende macht ligt ook op het bord van de Burgemeester denk ik?

De burgemeester heeft zoveel petten! Ik ben natuurlijk voorzitter van het orgaan dat de wetgevende macht heeft (de raad) en ik ben voorzitter en lid van het orgaan dat verantwoordelijk is voor de uitvoering (het college) en ik heb in mijn eentje ook bevoegdheden. Maar dat is een vooral In de uitvoerende zin.

Gelet op uw rechtenstudie in Utrecht zou u ooit rechter willen worden?

Nee nee, ik ken de rechterlijke macht natuurlijk een beetje, want als officier van justitie ben je ook lid van de rechterlijke macht. Nee ik denk dat het niet zo past bij mijn karakter. Ik houd wel van juridische puzzeltjes, maar niet per se de hele dag!

Ik zou heel erg de ontmoetingen die ik als burgemeester ervaar en die waardevol en betekenisvol voor mij zijn, die ontmoetingen zou ik ook veel te veel moeten missen.

In de rechtszaal heb je natuurlijk meestal een heel formeel gesprek rondom een specifiek dossier. Dat dossier daar gaat het over. Je leert eigenlijk niemand kennen. Het is gewoon een ernstig in scène gezet moment. Ik denk dat ik dat veel te veel zou voelen als afstand tot personen, terwijl ik hier net ervaren heb hoe mooi het is om zo dichtbij te zijn en mensen te ontmoeten.

Het is best wel een lange studie geweest?

Die rechtenstudie is was formeel toen 4 jaar. Ik heb er 6 jaar over gedaan omdat ik de helft van de tijd al een halve baan had. Dus Ik heb hem eigenlijk toch nog steeds netto in 4 jaar gedaan, ja maar je moet eigenlijk ook niet ophouden met leren. Dus toen ik advocaat werd hoorde daar een opleiding bij. Toen ik officier werd hoorde daar een opleiding bij en terwijl je burgemeester bent hoort daar ook een opleiding bij, dus je bent permanent aan het aan het leren!

Heeft u een specifieke reden waarom u nu stopt als burgemeester?

Toen ik erover na zat te denken, wil ik herbenoemd worden, toen dacht ik van ja ik heb dit nu ruim 12 jaar gedaan 6,5   jaar in Landsmeer en 6 jaar hier.

Het is een publieke functie en het kost heel veel tijd. Het is waanzinnig leuk om te doen en ja, je maakt ook situaties mee die je anders niet meemaakt. Maar ik vond het ook wel weer een mooi moment om eens om me heen te kijken en te kijken wat er In de wereld te koop is en die oriëntatie heeft ertoe geleid dat ik een nieuwe mooie nieuwe baan heb gevonden.

Wat gaat u voor nieuwe uitdaging aan? Wat wordt uw nieuwe baan?

Ik word directeur van het Instituut Voor Veiligheid bij de Hogeschool in Utrecht, dus ik word directeur van een onderwijsinstelling, waar HBO studenten worden opgeleid in het veiligheidsdomein. Ik ben in het onderwijs begonnen dus ik ga daar nu naar terug.

Ik zocht ook wel een plek waar al mijn ervaringen vanuit onderwijs, de advocatuur, het officiersschap en burgemeestersambt, waar ik dat bij elkaar kon brengen voor het nut van iedereen en dit vind ik dan wel echt een mooie functie waar dat kan!

Aan welke vakken moet ik dan denken als het gaat over veiligheid?

Natuurlijk verschillen instituten met ieder hun eigen vakken, maar binnen het Instituut Voor Veiligheid heb je het bijvoorbeeld over cyberveiligheid en rampenbestrijding, je hebt het over veiligheid op de werkvloer en alle regels rondom arbeid. Maar ook over veiligheid in de bouw bijvoorbeeld, denk aan chemische stoffen.

Je hebt het over leefbaarheid, dus de buitenruimten. Hoe richt je wegen en parken zo in dat het veilig is. Veiligheid van de leefomgeving dus.

Mij is gevraagd om daar directeur te worden en mij is ook gevraagd om te kijken hoe je dat programma kunt opfrissen.

Gaat u dan ook lesgeven?

Nou als er een docent ziek is zou het misschien best kunnen zijn dat ik daar inval. Daar ben ik zeker niet te beroerd voor, want dat vind ik erg leuk om te doen! Dat heb ik natuurlijk afgelopen jaar ook mogen doen soms.

In de aanloop naar de verkiezingen heb ik hier 13 klassen bezocht en aan jongeren gevraagd ‘wat vinden jullie nou belangrijk voor de toekomst’

Zij hadden de leeftijd dat ze niet konden stemmen, dus daar heb ik een jongeren-agenda van gemaakt en hier aan de Raad overhandigd.

Ik vind het ook wel, los van de inhoud van het vak én terug naar mijn studentenstad waar ik heb gestudeerd, erg leuk dat ik veel met- en voor jongeren ga doen.

Ik weet ook van u dat ook het onderwerp ‘duurzaamheid’ uw interesse heeft.   Tegenwoordig bestaan ook opleidingen voor bijvoorbeeld het beroep van ‘adviseur duurzaamheid’ Krijgt duurzaamheid ook de nodige aandacht bij de HBO-opleiding gericht op veiligheid?

Ja duurzaamheid is natuurlijk zo langzamerhand een onderwerp dat overal op elk moment van je leven een rol speelt, dus ik denk dat niemand er meer aan ontkomt om daar aandacht voor te hebben. Ik denk dat het heel verstandig is, dat we met zijn allen doen wat we kunnen om daaraan bij te dragen.

Wordt over duurzaamheid in de Heemsteedse raad en het college ook veel gesproken?

Zeker, het is niet zo lang geleden dat zelfs een bedrag van 4 miljoen is gereserveerd voor dit onderwerp.

Elk voorstel wat langs het College en/of naar de Raad gaat, daarin staat een kopje welke elementen van duurzaamheid zitten hierin. Wanneer bijvoorbeeld wordt gezegd ‘we gaan een weg vervangen’ is dat aanleiding om aandacht te hebben voor duurzame materialen die daarbij gebruikt worden.

Parallel daaraan vind ik ook ‘inclusie’ een heel belangrijk aandachtspunt. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, worden die dan ook actief?Kunnen we in het kader van een opdracht aan een bouwbedrijf of een infrastructuurbedrijf ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen, zodat we ook dat doel bereiken.

We zijn dus eigenlijk bezig met de Global Goals. Dat betekent niet alleen letten op materialen en energieverbruik. We proberen het bijvoorbeeld zoveel mogelijk met elektrische aggregaten te doen en niet met dieselaggregaten. Dat soort dingen daar  letten we dus op, maar ook op het bredere begrip duurzaamheid. Rekening houden met de samenleving. Als we de samenleving nou zo inrichten, dan kunnen we decennia met elkaar vooruit en valt niemand uit de boot!

Wanneer gaat u als directeur in Utrecht starten?

1 april.

Dat is geen mop? (we lachen) ….nou ja feitelijk 2 april, want 1 april 2024 is de tweede paasdag.

Heeft u nog een boodschap voor de inwoners van gemeente Heemstede?

Het is een prachtig dorp, er zijn mooie initiatieven van mensen, dus blijf dat vooral ook gewoon doen!

Initiatieven nemen om een bijdrage te leveren aan Heemstede breed.

Zorg goed voor elkaar en blijf in verbinding met de politiek. Laat weten wat je belangrijk vindt, zodat de Raad ook in het algemeen belang goede afwegingen kan maken. Realiseer je dat er opgaven zijn de komende tijd die om ruimte en die om tolerantie vragen. Opgaven die ook geld vragen en inspanningen van inwoners. Dus zoek met elkaar de verbinding op om daar samen de schouders onder te zetten.

Heeft u de nieuwe burgemeester al ontmoet?

Ja, de heer Falgun Binnendijk ontmoette ik al drie keer. Hij is nu nog even actief als wethouder in Castricum. Natuurlijk draag ik alle relevante informatie over aan mijn opvolger. We hadden al een gesprek, maar er zal uiteraard nog meer uitwisseling van informatie volgen.

Wordt een burgemeester betrokken bij de selectie van zijn/haar opvolger en was er een uitgebreide profielschets?

Nee, het is aan de gemeenteraad om een voordracht te doen aan de koning. Zij maken een profielschets. Dat is verplicht en die profielschets heeft goed gewerkt, want maar liefst 36 kandidaten hebben gesolliciteerd en dat zijn er echt heel veel!

Natuurlijk kunnen raadsleden niet alles weten van wat achter de schermen gebeurt en wat misschien achter de schermen nodig is. Maar dat is precies de reden waarom er ook adviseurs zijn voor de vertrouwenscommissie. Wethouders en de gemeentesecretaris kunnen daar ook iets in betekenen. Maar nogmaals, verder is het dus altijd aan de Raad om te kijken wat voor een profiel ze willen maken.

Cookieinstellingen