De werkzaamheden van de herinrichting van de Bloemendaalseweg tussen de spoorwegovergang en de rotonde bij de Zijlweg en Korte Zijlweg zijn nog in volle gang. De fietsersbond afdeling Bloemendaal maakt zich ernstig zorgen en is functioneel boos, nu fietspaden verdwijnen en fietsers voortaan op de autorijbaan moeten fietsen.
Foto's en film Charles Duijff
Wat vooraf ging aan de werkzaamheden
Bron gemeente: Bewoners van de Bloemendaalseweg (tussen de spoorwegovergang en de Zijlweg) in Overveen hebben samen een ontwerp gemaakt voor de herinrichting van dit deel van de Bloemendaalseweg. Op 18 januari presenteerden de bewoners hun plan bij de wethouder. De gemeente is met dit plan aan de slag gegaan en heeft een voorlopig ontwerp gemaakt. Na een inspraakperiode is met een paar kleine aanpassingen het definitieve ontwerp op 28 mei vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Aannemer Compeer startte rond 16 september met de werkzaamheden. Naar verwachting is de herinrichting afgerond in december 2024 .
Fietsersbond afdeling Bloemendaal functioneel boos
De afdeling Bloemendaal van de fietsersbond maakt deel uit van de Fietsersbond Regio Haarlem. Zij komt op voor de belangen van fietsers. Bloemendaal bestaat uit de volgende kernen: Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout, Vogelenzang, Bennebroek.
Marc van den Berg, vertegenwoordiger fietsersbond Bloemendaal: "De vrijliggende fietspaden zijn weg, auto's mogen hier met 30 km p/u overheen rijden, -ze rijden In de praktijk veel harder- en de weg is zelfs smaller geworden. De fietsers die hebben nu als functie om als soort 'remvee' op te treden voor auto's en daar zijn wij gewoon functioneel boos over!" (...) "Normaliter worden wij als fietsersbond vooraf geïnformeerd wanneer er een project op stapel staat waar fietsers bij betrokken zijn en in dit geval is dat niet gewoon niet gebeurd (...) Nadat er al een ontwerp was gemaakt is de fietsersbond naar aanleiding daarvan structureel met de gemeente in gesprek gegaan en hebben tal van suggesties gedaan om het ontwerp aan te passen en dat is gewoon niet gebeurd. Nu hebben we opnieuw In de uitvoering van het werk suggesties gedaan om dit te verbeteren en gemeente zegt -We gaan het werk eerst uitvoeren zoals we hebben afgesproken, zoals we hebben besloten, en dan gaan we daarna in het gebruik wel zien of het nodig is om aanpassingen te doen. Dat is over de rug van de fietser!"
(zie en beluister ook onderstaand filmpje)
Na afronding van de werkzaamheden zal de praktijk dus moeten uitwijzen of er sprake is van voldoende veiligheid voor alle weggebruikers, tegemoet wordt gekomen aan de wensen van bewoners en of de snelheidsgrens van 30 km p/uur beter is gewaarborgd.
Wordt vervolgd dus
KLIK HIER voor meer details en vragen over de herinrichting op de website van de gemeente Bloemendaal
KLIK HIER voor de website van de fietsersbond afdeling Bloemendaal
Hieronder enkele foto's van de omgeving in dit deel van Overveen
Charles Duijff
Charles Duijff
Charles Duijff
Charles Duijff
Charles Duijff