Bloemendaal: Laatste editie ‘Raadslid in de klas’ van start

Foto: Charles Duijff

In februari 2018 is voor de zevende- en laatste keer het project ‘Raadslid in de klas’ van start gegaan. Zeven basisscholen in Bloemendaal doen mee aan dit project waarbij de leerlingen van groep 7 en 8  over o.a. het werk van raads- en duocommissieleden leren en ook hoe je een debat moet voeren.

Tot en met  21 februari 2018 brengen raads- en duocommissieleden in tweetallen een bezoek aan de groepen 7 en 8 van de deelnemende basisscholen. Donderdag 15 februari was groep 8 van de Bornwaterschool in Bloemendaal aan de beurt. De redactie van Bloemendaal.nieuws.nl maakte een impressie van dit bezoek. Klik op onderstaande foto’s om ze te vergrotenWie is de baas van Nederland?

Nadat beide raadsleden, CDA-er André Burger (R) en D66-er Jerker Westphal (L) zich hebben voorgesteld wordt met ondersteuning van een powerpoint-presentatie eerst verteld hoe het lands- provincie- en lokaalbestuur is opgebouwd. “Wie is de baas van Nederland” zo luidt de kernvraag. De leerlingen van de Bornwaterschool hebben  onmiddellijk hun vragen paraatDe term ‘democratie’ is de rode draad in het verhaal dat de raadsleden in de schoolklassen presenteren. ‘We zijn eigenlijk allemaal de baas van Nederland’ maar we kunnen natuurlijk niet met 17 miljoen inwoners van Nederland praten over belangrijke onderwerpen en daarom kiezen we landelijk- op provinciaal- en op gemeentelijk niveau mensen die namens ons praten (‘debatteren’) over wat het beste is voor ons land, ons dorp of onze stad. Ook de Europese Unie en de Waterschappen worden genoemd tijdens de presentatie. De rol van de 1e en 2e kamer, de Minister President en de Koning wordt belicht en daarna wordt het vergelijk gemaakt met het lokale bestuur, de gemeenteraad. ‘De baas van de gemeente’  Uitgelegd wordt wat de griffier voor de raadsleden doet en wat de taken van de Burgemeester en het college van Burgemeester en wethouders zijn.

debatteren 

Op een leuke manier wordt met de klas over het onderwerp debatteren gesproken. Eén van de leerlingen maakt duidelijk dat ze best wel vaak met haar vader ‘debatteert’ over de huisregels. Anderen hebben thuis discussie over bijvoorbeeld hun zakgeld.De leerlingen krijgen in korte tijd best wel veel informatie en krijgen vervolgens de kans om te laten zien wat ze daarvan hebben onthouden. Net als ook dikwijls gebeurt op een partijcongres kunnen ze met blauwe- en gele biljetten aangeven wat het juiste antwoord is op de vragen die gaan over het zojuist gepresenteerde verhaal. Allemaal staan en houd je biljetten klaar: Heet onze burgemeester van Rijnbeek (geel biljet) of Roest ? (blauw biljet) U ziet de uitkomst Niet alle vragen worden door iedereen onmiddellijk goed beantwoord, maar er is een duidelijke winnaar (hieronder)“Dit is de laatste keer dat we ‘Raadslid in de klas doen”, vertelt raadslid en initiatiefnemer André Burger: “Veel raadsleden draaien ook mee in het project waarbij we bijna alle Bloemendaalse basisscholen begeleiden bij het opzetten van een leerlingenraad. Er zit behoorlijk wat overlap in beide projecten en we hebben ervoor gekozen om met de leerlingenraden verder te gaan.”

Heemstede

Vanaf dit jaar gaan ook de gemeenteraadsleden van Heemstede de scholen daar bezoeken, in navolging van Bloemendaal. “Dat vind ik wel iets om trots op te zijn”, aldus André Burger. “Ik ben dit project ooit gestart om de brug te slaan tussen de politiek en de lokale jeugd. Het is mooi om te zien dat andere gemeenten dit voorbeeld volgen.” Heuse raadsvergadering

Voor de afsluiting van het project worden de kinderen van 6 t/m 15 maart 2018 ontvangen in het gemeentehuis. Zij houden dan een heuse raadsvergadering in de raadszaal, over een zelfgekozen onderwerp. Ter voorbereiding op het debat kunnen de leerlingen kiezen uit een aantal stellingen waarbij ze een standpunt moeten innemen.

WORDT VERVOLGD

Cookieinstellingen