Meerdere voorstellen voor Zeeweg N200 op tafel

Foto: Provincie Noord-Holland

OVERVEEN – Sinds begin dit jaar werkt de provincie Noord-Holland aan een studie om de verkeersveiligheid op de Zeeweg N200 tussen Overveen en Bloemendaal aan Zee te verbeteren. Op zoek naar oplossingen zijn wensen, belangen en maatregelen in beeld gebracht voor deze unieke weg door de duinen.

De bureaus RHDHV en VINU hebben meerdere varianten ontwikkeld die gemaakt zijn op basis van de bijdragen van experts en de inbreng van omwonenden en andere betrokkenen. De provincie toetst de varianten waarna er begin 2024 een plan ligt voor de korte termijn (2024) en de lange termijn (groot onderhoud na 2028).

Varianten voor de rijbanen en fietspaden
Om de veiligheid op de rijbanen te verbeteren zijn de volgende varianten onderzocht:

  • 80 km per uur en dubbele rijstroken met verkeerslichten op de kruisingen (de kruisingen  zijn de aansluitingen op de beide campings, restaurant De Bokkedoorns, de Eerebegraafplaats en het bezoekerscentrum De Kennemerduinen);
  • 80 km per uur en dubbele rijstroken met op kruisingen terug naar één rijstrook;
  • 80 km per uur met één rijstrook per rijbaan;
  • 80 km per uur met één rijkstrook per rijbaan en 50 km/u op de kruisingen;
  • 60 km per uur met één rijstrook per rijbaan;
  • 60 km per uur en beide rijstroken op de noordelijke rijbaan (dus tegemoetkomend verkeer).

Om de veiligheid op de fietspaden te verbeteren zijn de volgende varianten onderzocht: 

  • fietspaden verbreden van 3,5 naar 4 meter en aanleg van een half verharde berm van 50 cm;
  • fietspaden verbreden van 3,5 naar 4 meter;
  • fietspaden (3,5 meter breed) en aanleg van een half verharde berm van 50 cm;
  • fietspaden (3,5 meter breed) in één richting maken.

Een toelichting op deze varianten staat op de projectpagina over de Zeeweg N200 van provincie Noord-Holland (onder documenten).

Effect op natuur en doorstroming ook van belang
In deze varianten ligt de nadruk op het optimaliseren van de verkeersveiligheid voor zowel automobilisten als fietsers. In de studie zijn het verkeersgedrag, de uitstraling van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, het natuurbehoud en de doorstroming ook belangrijke aandachtspunten. Denk aan maatregelen voor een goede verbinding van de natuur (zoals faunapassages) en aan maatregelen om het verkeersgedrag te veranderen (campagnes in combinatie met handhaving en controle). Deze maatregelen komen aan bod bij de uitwerking van het plan voor de herinrichting.

Alle inbreng waardevol voor onderzoek
Er zijn 75 reacties binnengekomen op de oproep om suggesties en ideeën aan te leveren. In juni en juli 2023 zijn er diverse sessies geweest waarin de belangen van inwoners, weggebruikers, ondernemers en (natuur)organisaties zijn besproken. Hieruit is een groep samengesteld die is geraadpleegd bij de tussenstappen. De provincie heeft belangrijke inzichten verzameld en waardeert de betrokkenheid van alle deelnemers. Ook de inbreng via de mail is waardevol bij het vormgeven van de toekomst van de Zeeweg N200. Ingenieursbureau RHDHV en VINU voeren het onderzoek voor de provincie uit en zijn tot deze haalbare en praktische varianten gekomen.

Hoe ziet het proces er verder uit?
Tijdens een sessie met de vaste groep betrokkenen op vrijdag 6 oktober 2023 werd duidelijk dat de varianten een grote impact kunnen hebben. De provincie kijkt nog goed naar alle reacties en welke variant het best scoort op verkeersveiligheid, doorstroming, draagvlak, stikstof, klimaatadaptatie, natuur en duurzaamheid. Begin 2024 wordt een plan voor de Zeeweg gepresenteerd. In het plan worden ook maatregelen verwerkt die de natuurverbindingen versterken en waarbij er rekening wordt gehouden met de bereikbaarheid van de kust. Het plan wordt uitgevoerd bij het groot onderhoud na 2028. Vooruitlopend hierop worden in 2024 maatregelen genomen die al eerder kunnen bijdragen aan het voorkomen van ongelukken en aanrijdingen.

Cookieinstellingen